Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to darmowe, wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania, mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka, od chwili wykrycia deficytów rozwojowych do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole, a także pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem.
1. Zajęcia prowadzone w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są bezpłatne i nie wykluczają zajęć refundowanych przez NFZ w innych ośrodkach. Odbywają się z udziałem rodziców na terenie placówki. Organizuje się je na podstawie wniosku rodziców i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
O opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju można się starać w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych według rejonizacji.
2. Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka prowadzone są przez zespół specjalistów, posiadających przygotowanie do pracy z małymi dziećmi, także tymi o zaburzonym rozwoju oraz kwalifikacje odpowiednie do danego rodzaju niepełnosprawności, w skład którego wchodzi:
fizjoterapeuta
psycholog
pedagog
logopeda
neurologopeda
i inni specjaliści
Zespołowy model pracy polega na współpracy wszystkich specjalistów przez cały czas trwania terapii, wspólnym tworzeniu i modyfikowaniu programu terapii. Pozwala to na zapewnienie dziecku i jego rodzinie systematycznej i zintegrowanej pomocy.
3. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka polega na:
- wczesnej, wielospecjalistycznej diagnozie stanu dziecka, którego rozwój przebiega nieprawidłowo
- wczesnej, wielospecjalistycznej terapii nastawionej na potrzeby dziecka
- systematycznej ocenie postępów w rozwoju dziecka
- wspieraniu rodziców, podnoszeniu ich kompetencji opiekuńczo-rehabilitacyjno-wychowawczych
4. Przewidywane efekty terapii:
Dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju:
- wcześniej zdobywają sprawność w zakresie samoobsługi
- stają się bardziej sprawne ruchowo, dojrzalsze poznawczo i emocjonalnie
- uzyskują gotowość do przebywania w nowym środowisku
- łatwiej nawiązują kontakty rówieśnicze
- są lepiej przygotowane do rozpoczęcia systematycznej nauki szkolnej
#WWR #wwr #logopeda #logopedatychy #pedagog #pedagogtychy #psycholog #psychologtychy #fizjoterapeutadzieciecy #fizjoterapeuta #fizjoterapeutatychy #tychy #Oświęcim #bojszowy #pszczyna #lędziny #imielin #mysłowice #mikołów#terapiareki#terapiaręki #pedagogspecjalny#vojta#vojtatherapy