wady postawy -diagnoza i leczenie

Co to są wady postawy? – chyba większość z Was wie.

Nie garb się! Prostuj plecy! Ściągnij łopatki! Te komunikaty kierowane do dzieci i młodzieży można usłyszeć w wielu domach, szkołach i podczas spacerów rodzinnych.

Pytanie z czego wynikają wady postawy  i jak je leczyć ?

Chętnie odpowiadamy!

Jakie mogą być WADY POSTAWY ?

• Wady kręgosłupa (plecy okrągłe, plecy okrągło-wklęsłe, plecy wklęsłe, plecy płaskie, skolioza, skrzywienie boczne kręgosłupa)
  • Wady klatki piersiowej (klatka piersiowa kurza, klatka piersiowa lejkowata)
  • Wady kończyn dolnych i stóp (koślawe kolana, kolana szpotawe, stopa końsko-szpotawa, stopa szpotawa, stopa koślawa, płaskostopie).

Praca z wadami postawy i ich przyczyny to temat bardzo szeroki. Dlatego poruszymy tylko te najczęściej spotykane. Wady postawy najczęściej zaczynaja być zauważane przez rodziców gdy dziecko kończy przedszkole oraz w wieku szkolnym, choć nie jest to reguła. Przyczyną wad postawy może być wada wrodzona lub nabyta np. w wyniku długotrwałej złej pozycji lub zbyt małej aktywności fizycznej, noszenia plecaka na jednym ramieniu, długiego wpatrywania się w ekran komputera. Często niedostrzeganą na początku przyczyną zmian w posturze są wady wzroku, przez które dochodzi do nienaturalnego ustawienia głowy a następnie całego ciała. Stopy jako podstawa naszego ciała pełnią bardzo istotną rolę nie tylko w poruszaniu się ale też w funkcjonowaniu naszego całego ciała. Dlatego praca nad dobrym wysklepieniem łuków stóp jest jednym z ważniejszych elementów walki o prawidłową postawę w dzieciństwie. Wszystkie te czynniki mogą prowadzić do powstania zaburzeń w napięciu mięśniowym i zaburzenia prawidłowej funkcji kręgosłupa i kończyn.

Skutki złej postawy ciała:

Wszystkie z tych zmian są wskazaniem do rehabilitacji i gdy nie zostanie ona rozpoczęta w odpowiednim czasie mogą się z czasem pogłębiać.

Im wcześniej zostanie podjęta walka z daną wadą tym większe szanse na całkowite jej wyleczenie, dlatego też w gabinecie zalecamy rodzicom wizyty kontrolne już u dzieci przed pierwszym rokiem życia w celu wykluczenia ewentualnych zaburzeń napięcia mięśniowego.

Nieleczone i zaniedbane wady postawy prowadzą do poważnych konsekwencji w wieku dorosłym, które nierzadko wymagają długotrwałego leczenia.

To m.in.

• ból kręgosłupa
  • Napięciowy ból głowy
  • Ból stawów związany ze złym obciążeniem
  • Szybsze powstawanie zmian zwyrodnieniowych
  • Ostroga piętowa, paluch koślawy
  • Zespoły bólowe( rwą kulszowa, rwą barkowa, bóle połączone z objawami neurologicznymi)

Wady postaw kryją w sobie duży potencjał destrukcyjny. Ich obecność może znacząco wpływać na stan zdrowia pacjenta. Chcemy zwrócić uwagę jak ważna w przypadku wad postawy jest odpowiednia diagnostyka i podjęcie rehabilitacji.

Oczywiście jak najszybciej!

Do leczenia wykorzystujemy m.in. metodę NDT Bobath, PNF, Vojta, terapię manualną, a także kinesiotaping. Skorelowane działania pozwalają na uzyskanie długotrwałych efektów.

Jeśli wasze dzieci potrzebują wsparcia w kwestii wad postawy, serdecznie zapraszamy do naszych fizjoterapeutów dziecięcych.

Pozdrawiamy załoga Fizjo-Family 🙂

Fizjo-Family